Tutorial, pejzaż z sosnami, ołówek

Tutorial, pejzaż z sosnami, ołówek
poziom średniozaawansowany
czas , ok 90 min.
Użycie różnych ołówków. Istnieje kilka teorii czy należy łączyć różne  ołówki na jednym rysunku.
Wiele amerykańskich szkół stosuje przykładowo taką gradację: pierwsze plany 5B, średnie plany 3B, odległe plany B.
W ten sposób łatwo osiągnąć różne stopnie nasycenia i wzmocnić efekt perspektywy powietrznej.
W poniższym tutorialu nie zastosowałem  tej zasady i cały rysunek został wykonany jednym ołówkiem 3B.
W tutorialu tym nie posługiwałem się zdjęciem poglądowym. Zadaniem naszym był rysowanie pejzażu z pamięci. 
Praca została wykonana na lekcji jako część szkolenia "symultanicznego" dla grupy średniozaawansowanej.

ETAP1  
Szkic całości pejzażu. Szkicowanie podstawowej kompozycji. Zaczynamy szkicować od dalekich planów.
Im dalszy plan, tym mniejszy kontrast i małe nasycenie szczegółami.
Nie musimy dokładnie rysowac wszystkich sylwetek drzew, rysunek nie powiniem być " kolorowanką" do wypełniania konturów.
Raczej traktujemy pracę jako strukturę wartstwową, nakładając warstwy od najdalszej do najbliższej.



ETAP 2 Szkic kępy drzew w planie środkowym.
Używamy kilku zróżnicowanych struktur, imitujących liście różnych gatunków.
Można zauważyć, że liście drzew różnią się nasyceniem koloru. W naszym rysunku świerki będą najciemniejsze, drzewa liściaste w kilku odcieniach. Zakładamy kierunek światła - ja założyłem, że Słońce świeci z lewej strony rysunku.



ETASP 3 Bliskie plany.
Zgodnie z przyjętyi założeniami plany bliskie są najbardziej zasycone i najbardziej kontrastowe. Również struktury rysunkowe w bardziej szczegółowy sposób reprezentują liście  i gałęzie.





ETAP 4 Detale pierwszego planu. Teraz dopiero mocno nasycamy detale pierwszego planu, kamienie i sosny.  Nie zapominamy jednak o kierunku światła i o tym, że jest to rysunek. A zatem  pewne niedokończenia i syntezy są jego zasadą, nie dążymy do narysowania "jak zdjęcie".



ETAP 6 Postprocesing.
Poprawiamy  całość rysunku nasycając lub osłabiając za pomocą gumki chlebowej poszczególne plany.
Poprawiłem plany odległe, dodając po prawej stronie rysunku, łańcuch górski.


 

Rysowanie z wyobraźni ma swoje plusy - można dowolnie kształtować kompozycję, jak i minusy - czasem trudno przypomnieć sobie charakterystyczne sylwetki drzew. Podobną pracę można wykonać na podstawie dowolnego zdjęcia krajobrazowego.

Powodzenia i wiele przyjemności z rysowania!
Piotr Zwierzchowski

Copyright 2017 by Labirynt. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja www.jellinek.pl